Love notes

Love notes
Everything starts with LOVE

Wednesday, December 24, 2014

Masalah guru & murid bermasalah pendengaran


Murid-murid bermasalah pendengaran perlu mengikut sepenuhnya sukatan pelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSR) dan menggunakan bahasa isyarat sebagai bahasa penghantar utama. Mereka tidak terkecuali dalam peperiksaan awam seperti UPSR, PT3 dan SPM untuk semua mata pelajaran teras dan elektif termasuklah Pendidikan Moral. Sebahagian besar murid bermasalah pendengaran menganggap Pendidikan Moral sukar untuk belajar dan kurang penting kerana ia hanyalah sebagai mata pelajaran elektif. Justeru itu, pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral menjadi satu cabaran besar kepada guru untuk memupuk serta menanam kesedaran tinggi terhadap nilai-nilai murni dalam kalangan murid. Ini dibuktikan dengan pencapaian murid dalam peperiksaan bagi mata pelajaran Pendidikan Moral adalah rendah dan kurang memuaskan. Terdapat beberapa masalah telah dikenal pasti:


1. Guru menghadapi masalah untuk menjelaskan nilai-nilai murni dan aplikasinya yang tepat mengikut konteksnya.

2. Guru menghadapi masalah untuk menterjemahkan nilai-nilai murni mengikut konstek dan maksud yang tepat apabila diaplikasikan dalam situasi sebenar.

3. Murid-murid bermasalah pendengaran yang mempunyai tahap bahasa yang rendah kurang bermotivasi untuk belajar subjek Pendidikan Moral.

4. Murid-murid bermasalah pendengaran menghadapi masalah untuk mengingat 36 nilai moral.


No comments:

Post a Comment