Menerima hadiah pada Hari Guru adalah
satu perkara yang cukup biasa dalam
kalangan guru-guru sama ada guru sekolah rendah mahupun guru sekolah menengah. Namun, untuk guru-guru pendidikan khas, mendapat hadiah daripada murid-murid yang istimewa, murid-murid yang mungkin
tak pernah kenal perkataan “Hadiah” dalam dunia mereka, menerima hadiah pada Hari Guru menjadi satu perkara
yang begitu mustahil. Pada Hari
Guru tahun ini, seorang guru pendidikan khas telah menerima hadiah
yang cukup bermakna dalam kehidupannya. Ia adalah sekeping
gambar. Dalam gambar, adalah nota mini pendidikan
moral yang
disediakan oleh guru ini kepada muridnya yang bermasalah pendengaran pada enam tahun dahulu. Guru itu menyedarkan masalah murid bermasalah
pendengaran, dia telah meringkaskan semua definisi dalam 36 nilai moral. Tujuan guru adalah untuk membantu murid tersebut mengingat semua nilai-nilai moral dan definisinya. Oleh sebab nota mini yang penuh dengan kasih
sayang ini, murid yang tidak suka belajar, tidak suka membaca dan tidak suka
menjawab soalan itu mula belajar bersungguh-sungguh, dan akhirnya dia mendapat keputusan yang baik dalam Pendidikan Moral SPM yang semua
soalannya dalam bentuk subjektif. Hari ini, selepas enam tahun, murid
bermasalah pendengaran ini telah berjaya menjadi seorang pereka grafik.
Kisah
sumbangan dan pengorbanan guru bukanlah suatu perkara yang baru. Malah setiap
kita ada cerita tersendiri. Pendidikan harus melalui kasih sayang tanpa
meminggirkan murid-murid pendidikan khas yang selalunya corot kekal ke belakang.
Guru-guru pendidikan khas menyemai bibit-bibit "kasih sayang" kepada
murid. Ketika kasih sayang seseorang guru tertanam dalam sanubari murid-murid maka
mereka akan menjadi penurut dan pengikut gurunya (Mohd Farhan 2013). Buah dari
kasih sayang guru akan membuat murid-murid tidak mudah mengabaikan
tanggungjawab dan tugas yang diamanahkan kepada mereka. Kehangatan kasih sayang
yang diterima murid-murid ini akan menjadikan kehidupan mereka bermakna,
membangkitkan semangat, melejitkan potensi istimewa yang terpendam, serta
mendorong untuk berusaha sehingga berjaya.
Oleh itu, pendidikan
harus melalui “KASIH SAYANG”, pendidikan mesti dari “HATI ke HATI”. . .
No comments:
Post a Comment